Försäkring - bra att veta!

Föreningen har i sin fastighetsförsäkring inkluderat ett kollektivt bostadsrättstillägg som omfattar alla bostadsrätter. Du som boende behöver därför inte ha detta tillägg i din egen hemförsäkring för din bostadsrätt. (Dock kan villkoren skilja sig åt mellan olika hemförsäkringars tillägg och föreningens - kontakta styrelsen för mer information.)

Vilken försäkring gäller för vad?

• Hemförsäkringen avser att ersätta dina personliga ägodelar. Här finns också ett personansvarsskydd som är viktigt att ha om du skulle råka orsaka en skada på bostadsrättsföreningens fastighet som du kan anses ansvarig för.
  • Bostadsrättstillägget (som alltså tecknats av föreningen) avser att ersätta bostadens "inre skal", t.ex. köksinredning, golv, innerväggar och innertak (det som du enligt stadgarna är reparations- och underhållsansvarig för). Självrisk: 3000 kr.
  • Fastighetsförsäkringen (som tecknas av föreningen) avser att ersätta fastigheten i övrigt, dvs stomme, fasad, vattenledningar i väggarna, värmesystem m.m.

FotoChristian Schnettelker / CC BY 2.0